Українська література


Відеочитання поезії Ліни Костенко у виконанні учениці 11 класу Сегін Марти(березень 2021 року)
Леся Українка "Contra spem spero"(читає Біцан Віолета, учениця 10 класу)
             Іду до Франка... ( учнівська презентація)
Коли Шевченко був у поезії явленням... національної емоції..., то Іван Франко був явленням у ній національного інтелекту(Є.Маланюк).   
                                                                                                                               "
     ________________________________________________________________________
                  Іван Франко і Стрийщина
                                       (реферат)
                  знайомтесь, будь ласка, тут
        
                       "Пісня і праця - великі дві сили"
                                       (доповідь)
                                      читайте ось тут
      ________________________________________________________________________
                                 Буклет. Іван Франко(робота учнів)
Сторінка 1

Сторінка 2

_________________________________
                                  Візитна картка письменника
                                   
Письменник _________________________________________________________________



Сфера діяльності









Риси характеру







Портрет







Кредо



Світ захоплень


Улюблені письменники




Улюблені митці, твори



Улюблені заняття й природні обдаровання


           Візитна картка письменника

Письменник______________________________________________________
Дати життя


Місце народження




Витоки роду



              Кредо




Риси характеру





Природні обдаровання







Сфера діяльності



Творча спадщина





Друзі







        Матеріали науково-практичної конференції


                                   Скарби «Великого льоху»
                     (Актуальне прочитання поеми Т.Шевченка)

                                     Роки і віки намагаються віддалити Шевченка від
                                                        нас , а він не піддається , він щодень стає ближчим ,
                                                      дорожчим , зрозумілішим . І щодень потрібнішим .
                                                     Його поезії можна читати і з трибун міжнародних
                                                форумів , і наодинці з найдорожчою людиною .
                                                             Шевченко – поет неймовірної мистецької досконалості.
                                       Лірична сила його генія – неперевершена .
                                                          Сила уяви – небачена . Чуття слова – приголомшливе.
                                                     Природність , невимушеність стилю – дивовижна .
                      Простота – гранично прекрасна .
                                            П.Загребельний                                      
     Звертаючись сьогодні до великого і вічного генія Шевченка , лише дивуєшся, як зуміли спримітизувати і сфальшувати образ поета , поставити його у тісні рамки стереотипу : Кобзар , Пророк , Прометей , непримиренний борець за щастя люду .У роки радянської влади , окрім революціонера-демократа і атеїста , він став ще «співцем дружби народів» . І тільки у час боротьби за незалежність його творчість мала особливе звучання . Світоч Шевченка і його поетичне надбання слугує утвердженню нашої державності і нині . Однак , у трактуванні життя і творчості Кобзаря бачимо подекуди ще старі схеми , за якими не видно його душі . Тому найважливішим для вчителя є створити у свідомості дитини цілісний живий і правдивий образ митця , викликати бажання глибше збагнути велич українського генія .
    Головною проблемою сучасного вивчення творчості поета має бути переосмислення його спадщини з гуманістичних та державницьких позицій . Як ми уже знаємо , основні функції літератури спрямовані на три речі : людинознавство(показує особистість у стосунках до різних людей , до культури, до світу в цілому) , людинотворчість(література творить людину) , націєтворчість(література формує народ , кращі якості не передаються генами , а їх потрібно сформувати) . У цьому ракурсі роль Шевченкових творів гігантська . Він витворив той механізм , увійшовши в який людина стає Людиною і , зрештою , частинкою етносу . Саме тому на матеріалі шевченківської поезії ми , вчителі , отримуємо благодатну можливість не тільки відкривати учням таємниці художнього слова , але і виховати духовну , національно свідому особистість – еліту Української держави . 
      Щоразу, перечитуючи Шевченкові твори , відкриваємо для себе щось нове , раніше незбагненне , близьке й зрозуміле . Але є у Кобзаря дуже багато такого , що одразу не зрозумієш . Щоб «увійти» в них , треба мати і релігійну , і філософську підготовку , познайомитися не з одними коментарями і довідниками . Одним із таких творів є поема «Великий льох»- найскладніша та найзагадковіша для сприймання . Тому на вчителя покладене основне завдання – організувати роботу так , щоб жоден момент твору не пройшов повз увагу дитини. До вивчення цієї поеми учні мають бути підготовлені заздалегідь . Для цього я розподіляю весь клас на чотири групи :  історики(готують повідомлення про добу Б.Хмельницького , І.Мазепи та І половину XІX століття , оскільки події відбуваються у трьох часових просторах) , дослідники(опрацьовують твори «Стоїть в селі Суботові» , «Розрита могила» , «Чигрине , Чигрине» , За що ми любимо Богдана?»  і ,звісно , «Великий льох» та роблять свої узагальнення) , шукачі скарбів(проводять дослідницьку роботу за змістом поеми , розкривають символічність образів «трьох душ» , «трьох ворон» , «трьох лірників» , «великого льоху» , свої судження подають у формі «спільного проекту») , художники (вивчають малюнки , зроблені Шевченком у Суботові :  «Богданові руїни в Суботові» , «Богданова церква в Суботові» , «Кам’яні хрести в селі Суботові» , «Будинок І.Мазепи в Батурині» , а також створюють свій малюнок на основі прочитаної поеми «Заховані скарби») .
        Щоби створити емоційне тло , здивувати  дітей , змусити запрацювати мислення та творчу уяву, розпочинаю урок питаннями  :      
Є скарби , допоки їх шукають ?  Що ж то за скарби , без яких не може існувати нації ? Що прокладає «міст» з минулого в майбутнє ? Хто такі українці ?          На ці питання ми зможемо дати вичерпну відповідь в кінці уроку . Тож без вагань пірнаймо в глибини Шевченкового слова і виносьмо на поверхню коштовні перлини .
     Далі учні складають асоціативний рядок до слова «скарб» . Це дає змогу вчителеві скерувати думку в потрібне русло , виокремити головне , уникнути розбіжності у поглядах і наблизити їх до правильного і глибинного прочитання твору . Адже серед тих слів обов’язково будуть такі : мова , душа , історична память , воля .   
А ось такими питаннями підводжу учнів до сприйняття матеріалу : Як ви думаєте , що спонукало Шевченка до написання цієї містерії ?Яку мету ставив поет , пишучи цей твір ? Чому деякі науковці «Великий льох» називають «книгою буття» українського народу ?  Тому на цьому етапі уроку доцільно заслухати істориків , котрі розгорнуть перед нами панораму дій трьох часових просторів . Художники ж демонструють малюнки , виконані Шевченком , звертають увагу на символічні деталі (церква Б.Хмельницького та будинок І.Мазепи)  і вказують , чому такий різкий контраст помітний у поданих роботах.  Щоб учні змогли дати аргументовану відповідь , я скеровую їх  до І дії твору запитуючи : що Шевченко ховає в символічних образах трьох душ ? чому вони не можуть знайти спокою ?  Учитель повинен допомогти учням зрозуміти , що кожна душа уособлює Україну , національну самосвідомість(за Хмельницького свідомість найбільш дозріла , за Мазепи – поменшала , а за часів Катерини ІІ стала «немовлям») .
      Найбільше смислове навантаження мають образи «трьох ворон» та «трьох лірників» . А чому ? Кого Шевченко втілив в образі української ворони ?Чому виводить образ лірників , а не  , скажімо , кобзарів чи бандуристів ? Яка місія покладена на провідників народу ? На які національні трагедії натякає Кобзар , що відбулися за участі земляків ? Відповідями  на ці запитання даю учням зрозуміти : україноненависники(а це українці та лихі сили інших націй) тісно співпрацюють між собою , намагаються знищити будь-які прояви національної свідомості . Виходить , що зловісне пророцтво української ворони не вичерпалося . Тому не втішаймо себе ілюзіями , що наше духовне невільництво скінчилося . Адже народиться і другий Іван-близнюк , який творитиме не добро, а зло Україні : «Один буде  , як той Гонта , катів катувати ! Другий буде…оце вже наш ! Катам помагати…» .
        Кульмінаційним моментом уроку є визначення ключової ідеї твору та розкриття образу «великого льоху» .Учні міркують над питаннями: які скарби таїть великий льох? чому москалі не дошукались великого льоху ? як ви вважаєте , чи доніс Шевченко свою думку до читача і що допомогло йому це зробити ?Учні проводять паралель із поезіями «Розрита могила» , «Стоїть в селі Суботові» .На цьому етапі я застосовую методичний прийом «внутрішніх паралелей» , коли твір , образ , проблема розглядаються у взаємозв’язку з раніше вивченими творами , коли рядками одного твору учні можуть схарактеризувати інший . Пропоную заповнити таблицю :
Назва твору
Образи, художні деталі
    Цитата
Авторська позиція
Актуальні думки
«Великий льох»

«Розрита могила»
«Стоїть в селі Суботові»




Така форма роботи вчить учнів аналізувати , зіставляти , порівнювати , робити висновки . Так розвиваються компаративні здібності .
     Щоб урок був сучасним , потрібно уміло використовувати всі можливості для формування особистості учня , його активного розумового розвитку , а також розвитку творчих здібностей  . Щоби  розбурхати уяву дитини , створити умови для самореалізації особистості , даю завдання : намалювати символами те, що заховав великий льох . Водночас група художників представляє свій малюнок «Заховані скарби»(власне трактування) . Цьому сприяє і рубрика «Моє прочитання твору» , в якій висвітлюються творчі думки обдарованих учнів .Ось , наприклад , пропоную вашій увазі поезію , що була написана ученицею після прочитання «Великого льоху»
                           Слово до Тараса
 І
 Україно ! Моя нене!
Болісно озвались серця струни .
Сум і щем в душі панують ,
Коли бачу , що повсюди
На твої святині
Вражі сили сунуть .
ІІ
…І я падаю ,
         падаю ,
             падаю
у безодню відчаю –
ВСЕ…
ІІІ
НІ! Раптом лиш відлуння :
«Господи , помилуй ,
Спаси ти нас , святая сило…»
 Прислухалась .
         Повірила .
              Збагнула .
Ще ВІРА є , ще є НАДІЯ .
І дух мій піднявся із попелу
                                     Руїни .
ІV
Тарасе ! Батьку рідної Вкраїни ,
Поглянь із висоти своєї кручі
На нарід український волелюбний .
Торкнись своїм огненним словом
Перевертнів-манкуртів одержимих ,
Щоб склали врешті клятву Україні ,
Щоб осягнули й виконали невмирущі
Твої Заповіти :
«Обніміться ж , брати мої ,
Молю вас , благаю .
Й свою Україну любіть…
Любіть її…»
V
Духовний Батьку наш , Пророче ,
Благослови усіх на пізнання дорогу .
Хай же народ збудує ту свободу ,
Яку ніхто не зможе зруйнувати .
Бо ще не вмерла , не вмре повіки
Держава наша і Твоє слово ,
Поки козацтво тече у жилах ,
Не зібє ворог нам ВОЛІ крила
      Дуже важливо порушити питання актуальності містерії , адже вона очевидна . Бачимо і розуміємо , як посягають сучасні « ворони» та «близнюки Гонти» на великий льох , як хочуть дошукатися тих скарбів , щоб знищити .
    За допомогою інтерактивної форми «спільний проект» підсумовуємо вивчене.Учні із групи «шукачі скарбів» подають свої міркування-узагальнення , наприклад :  1. «Великий льох» - книга буття українського народу .Тут минуле , сучасне і майбутнє нашої нації .2.Історична правда гірка , але вона повинна згуртувати народ в єдиний організм і зміцнити ослаблений менталітет.3.Не все пограбували вороги , залишилось те , що не підвладне, – дух , душа , історична память , надія на відродження . 4. Державу збудуємо , коли українці подолають комплекс меншовартості , зречуться українофобних ідей . Цей перелік думок може бути доповнений усіма учнями .
     А от використання такої «думки на пораду» : які ми бідні , що такі багаті! (Бісмарк , німецький канцлер) змушує учнів проявити нестандартність мислення , адже її потрібно пояснити у контексті уроку та сьогодення .
    І , нарешті , ще раз повертаю учнів до питання , яке ставила на початку нашого заняття : є скарби , допоки їх шукають? Тільки тепер діти мають правильно поставити розділовий знак в кінці речення (знак питання змінити знаком оклику) і прокоментувати , чи суттєво вплинула така зміна на зміст речення .
    Останні акорди уроку завершую емоційними , піднесеними , заповітними словами із поезії «Стоїть в селі Суботові» , яка за ідейно-смисловим навантаженням є близькою до «Великого льоху» :
  Не смійтеся , чужі люди!
  Церков-домовина
  Розвалиться…і з-під неї
  Встане Україна .
  І розвіє тьму неволі ,
  Світ правди засвітить ,
  І помоляться на волі невольничі діти .
Для завантаження даного матеріалу перейдіть на це посилання

__________________________________________________________________


            Життя та творчість Михайла Коцюбинського
                                 (учнівська презентація)

_____________________________________________________________________
Ментальна карта. М. Коцюбинський
                  "Тіні забутих предків"                


Ольга Богомолець "Осінній день"

_______________________________________________________________________
Ліна Костенко"Маруся Чурай". Візитна картка (додаток до уроку)
_____________________________________________________________________
Дорогі  відвідувачі мого блогу, щоб завантажити презентацію за творчістю Лесі Українки, перейдіть на це посилання
_______________________________________________________________________
Багатогранна діяльність М. Вороного
(учнівська презентація)
Якщо бажаєте завантажити презентацію 
за творчістю М. Вороного,
_______________________________________________________________________
Олександр Олесь
_____________________________________________________________________
 Додаток до уроку.
 М. Вороний "Євшан-зілля"  ( 6 клас)
     __________________________________________________________________________
Література. 11 клас
Поет "весняного похмілля"(Б.-І. Антонич)
учнівська презентація
__________________________________________________________________________
"Празька поетична школа". Євген Маланюк.
(учнівська презентація)
__________________________________________________
   Реклама до уроку 
І.Багряний "Тигролови"
Творча уява учнів
Іван Багряний "Тигролови
(презентація до уроку)
                               Відлуння минулого.
"Тигролови" в наші дні
(робота учнів 9 класу)
             
_______________________________________________________________
                      
Література "Розстріляного відродження"
(презентація )
        
__________________________________
Народ мій є! Народ мій завжди буде!
Ніхто не перекреслить мій народ!
( до 80-ліття з дня народження В. Симоненка,
"витязя молодої української поезії")
Поетична траєкторія натхнення.
Симоненкові скарби.
(Творча робота учнів 11 класу)

1 коментар:

  1. Іван Франко - це справді Титан праці. Скільки пережив за життя, скільки створив!!! Звичайній людині для цього потрібно кілька життів.Франко,коли порвав зі своїм безбожницьким минулим, нещадно критикував лжевчення Маркса, зрозумів, що збудувати лад, про який пишуть марксисти, не можна без мільйонних жертв (історія підтвердила його пророцтво), а також першим довів, що "праця" Маркса "Маніфест комуністичної партії" - це плагіат, списаний цілими абзацами у французького філософа Консідерана.

    ВідповістиВидалити

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...