Методична скарбничка



                                                 
        ___________________________________________________________________
                                                            

                                        Майстер-клас "Мій Стус"









Інтерактивний плакат 



                                                        Онлайн-газета
                                 Творчий світ Марії Примаченко та Ліни Костенко
                                                          Інфографіка

                           Публікація в журналі "Дивослово"




                              Робота з обдарованою молоддю



                                                         



                         Друзі-сервіси
 Методичні знахідки, що допоможуть у роботі   вчителя
                       Детальніше
____________________________________________________________________

                                                           Найскладніший політ 
                           

Опис досвіду роботи з реалізації проблеми "Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови і літератури  та в позакласній діяльності як шлях до формування національно свідомої особистості".
     учителя української мови та літератури
                            Іванни Петришак

Найскладніший політ by Іванна Петришак

                                                                                                                                     

                           
                                   Презентація досвіду роботи




______________________________________________________________________

Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури(доповідь)
                              
  _______________________________________  


      Система уроків в 11 класі 
   за творчістю Ліни Костенко
  учителя української мови та літератури Іванни  Петришак


 Урок 1. "Я вибрала долю собі сама..."(Життєвий і творчий шлях класика української літератури)

 Щоби переглянути матеріал,перейдіть на це посилання

         Урок 2. Музика поезій Ліни Костенко
               Якщо Вас зацікавила тема, знайомтесь тут 
 
                         Урок 3. "Якби знайшлась неопалима книга..."
                           дивіться, будь ласка, ось тут

        Урок 4. Невмируща пісня Марусі Чурай
     
   _________________________________________________  
                     
                                    Наукове дослідження.
                       Словотвірне гніздо з елементом само-
                                       у поезії  В. Стуса.
                      Проект учнів 11 класу Великодідушицької СЗОШ І-ІІІ ст.
                                                                    

                                                                    Переваги мої тутешні:
                                                                  самота , самозосередження.
                                                                  Дасть Біг – усе це
                                                                   відплатиться віршами .
                                                                   Пошли , Боже , натхнення
                                                                   на мою стражденну голову .
                                                                                              В . Стус
Якщо читати поезію Василя Стуса, можна помітити, що в його поетичному словнику серед специфічних новотворів переважають  слова з початковим «само»: самодосада , самоповернення , самозабуття і т. д. Автор не тільки боровся за збереження самобутнього лексичного складу української мови , а й , спираючись на бездоганне знання рідної та європейських мов , створив цілі гнізда слів , які постають у його віршах як такі , котрі завжди були в нашому вжитку .
   Базові слова досліджуваного гнізда з елементом –само належать до пасивної лексики , тобто слова ці рідко вживаються в повсякденному спілкуванні . Вони є індивідуально-авторськими новотворами(оказіоналізмами) . Виникнення таких лексем  було зумовлено бажанням назвати образно те чи інше явище , дію, а відтак – краще відтворити бачення світу самим поетом . Ці неологізми  залишилися тільки в користуванні В . Стуса , а тим самим характеризують його творчу манеру . Вони мають естетичний вплив на читача , добре відомі широкій аудиторії , хоч і не ввійшли до загальномовного словника . Навряд чи ввійдуть вони в активний запас нашої мови , нашої поезії . Проте в контексті  Стусових творів вони сприймаються як щось закономірне , виправдане , увиразнюють думку , роблять її яскравішою , чіткішою .
     Про такі неологізми академік Л . Булаховський  сказав : « Хай вигадані відповідним художником нові слова залишаються назавжди тільки його словами, хай вони не надходять до активного фонду загальної мови ,  але там , де їх ужито, вони житимуть своїм повним художньо-естетичним життям ».
    Дані слова словотвірного гнізда утворені способом складанням двох основ , крім слів «самота» , «самотність» . Перша частина складних слів –само вказує на скерованість дії другою частиною слова на самого себе , на здійснення чогось без стороннього впливу.
    Досліджуючи поезію Василя Стуса , я зауважила , що провідна роль належить словам «самота», «самотність» , «осамотіла».  Відзначаються високою частотністю вживання у поезії , більшою словотвірною активністю, вони у СУМові характеризуються широкою сферою вжитку . Їх поет використовує у значенні «без нікого , наодинці» . На відміну від інших слів гнізда ці лексеми утворюють І-ІІ ступені словотворення: самота – самотина – самотній – осамотіла. 
    Усі вірші , у яких є слова з елементом –само ,  пронизані темою самоти , яка випливає з природного для розвиненого людського духу відчуття своєї осібності нездоланності духовних бар’єрів і труднощів . Але особливо загострюється вона через несприятливі обставини долі , політичне вигнанство .
У нього самота посилена очужінням України , відчуттям трагічного розходження між собою :
                        О Боже мій , така мені печаль ,
                     і самота моя – така безмежна  ,
                     нема – Вітчизни .
    У вірші « О Боже , тиші дай» поет вживає слова « самоокупація» , «самотерзання» , ними передає хвилини слабкості , розчарування. Це віддієслівні іменники , утворені за допомогою суфіксів –ння , –ття.
   Наступне слово гнізда – самозамкнений. Лексичне значення його  - «відірваний від світу :
               Очужілий в своєму тілі
               і самозамкнений  у тьмущій тьмі я жив.
Дане слово підкреслює замкненість поета у самому собі .
    І , можливо , від цієї самозамкненості з’явилось нове слово – самодосада , синонімом якого є «відчай»  - розчарування в самому собі . Воно вносить філософський зміст у поезію :
               Немов курець , що цілив просто в смерть ,
               але не влучив , бо занадто прагнучи ,
               змістив бажанням вертикальний лет ,
               аби гордливо небуття відтрутило.
               Чи в мить крутого самопочезання
               він надто пильно стежив шлях утрат .
               Лиш так його спотворило дерзання
               тим виразом вибагливих жалів ,
               самодосад , стеребленої волі
               і отворами поглядів очужілих ,
               що він навік лишився під собою
               для пробування , нижчого за смерть.
Слово «самопочезання» також підсилює зміст цих рядків . Означає воно – відшукати початкову сутність  і  свідчить про те , що В . Стус не зміг віднайти самого себе .
    Неодноразово зустрічається слово «самозабуття» . Тлумачний словник української мови подає 2 значення цього слова : 1) стан забуття себе , своїх турбот , думок , переживань ;2) добровільна відмова від своїх особистих інтересів в ім’я кого , чого-небудь , самопожертва . У Стусових творах це слово вживається із другим лексичним значенням .
  Частотністю вживання відзначаються слова «самовороття» , «самоповернен-
ня» :
             Мов лелека, прозорою сльозою
             своєю тінню , власним небуттям
             я відчуваю власну смерть живою ,
              як і загибель , - самовороттям.
  У поезії « В мені уже народжується Бог»  ужито слово»самоспалення» (добровільне спалення себе як вияв протесту):
             Благослови мене , блаженна мить –
             раптове самоспалення і вічне
             навернення до тіла . Проминання
             і входження зненацька – в сто світів .
             Бо не живу у жодному . Лише перебуваю ,
             мов на гостині .
 Великі стилістичні можливості мають власні назви . Єдине слово даного гнізда – Самовидець, уживається із значенням «той , хто був безпосереднім свідком , спостерігачем якої-небудь події» ( « За літописом Самовидця»)
      Дослідження показало, що потенційна продуктивність вихідних слів різноманітна . Твірна база слів із –само у сучасній українській мові зросла і продовжує збільшуватися, що підтверджується появою великої кількості новоутворень. Незважаючи на розгалужену семантичну структуру слів з елементом само- на всіх етапах розвитку гнізда , похідні в ньому пов’язані , як правило , за допомогою основного значення – «самотність» .
         
              ________________________________________________________
                                        Для вчителя-словесника
      Інтелектуальна гра "Відомий і невідомий Шевченко"
                                        дивіться тут
        _________________________________________________
                                          Для класних керівників
                                 
          Інсценізація легенди про лікарську рослину
       (за твором Л . Павленка «Загадкові Діви»)
                                       переглянути можна тут
   ___________________________________________________ 

                "Найголовніше у моєму житті - це любов до  дітей".
                                          В. Сухомлинський
                   Педагогічна спадщина В.Сухомлинського 

                         (презентація)
                                  

_______________________________________________
          Є. Ярошинська "Перекинчики".
        Матеріал для керівника драмгуртка
                              читати тут
________________________________________________________________





Конспект  виховної години


Тема.  Мої права та мої обовязки .Через усвідомлення  прав і  обов’язків до правової свідомості.

Мета : виявити , яким є рівень знань учнів щодо законодавства України з     прав дитини , Конвенції ООН про права дитини, відповідальності неповнолітніх; сприяти формуванню  правового світогляду, допомогти підліткам у вирішенні життєвих проблем, розвивати творчу та соціальну активність.

Очікувані результати : знатимуть досконало права дітей, які проголошені Конвенцією ООН ;зможуть визначити різницю між правами та обов’язками;  усвідомлюватимуть свою відповідальність перед законом .
   
Форма проведення :      круглий стіл 
    
Атрибути :  кольорові крейдочки , епіграф , вислови видатних діячів , Констуція України , Конвенція ООН про права дитини , статті Конвенції у малюнках , записи основних дат на дошці , основні правила роботи, «Руська правда» Ярослава Мудрого(ілюстрація), колаж "Правові поради молоді».

Експертна група: психолог, вчитель правознавства, голова батьківського комітету .

Епіграф                          Мораль і право . Право і закон –
                                        Рушійні сили для життя людини .
                                       А їх знання надасть нам добрий тон
                                      І  розвиток держави – України .

Вислови.    Не кажи і не роби нічого поганого навіть тоді , коли ти наодинці  з собою . Учись більше соромитись самого себе , ніж інших .
                                                                                       Демокріт
  Поведінка – це дзеркало , у якому кожен показує своє обличчя .
                                                                                       Гете
  Працюй над очищенням своїх думок . Якщо у тебе не буде                        поганих думок ,  не буде і поганих учинків .
                                                                    Конфуцій

                                             Хід заняття
І . Вступ
Розповідь притчі «Кольорові крейдочки»
Ніхто не памятав , коли той чоловік з’явився у місті . Здавалося , що був там завжди – на хіднику вельми залюдненої вулиці , де розмістилося багато крамниць , ресторанів , кінотеатрів , де увечері любили прогулюватися міщани, де призначали побачення закохані .
    Він сидів на колінах і кольоровими крейдочками вимальовував аегелів ,дивовижні образи ,усміхнених дітей ,  розквітлі квіти і – мрії про свободу .
 З часом мешканці звикли до того чоловіка . Хтось кидав йому монету , а хтось затримувався і розмовляв із ним . Вони розповідали йому про свої клопоти . Чоловік уважно все вислуховував , але говорив мало  . Та одного дня став збирати речі . Усі зібралися навколо нього і дивилися . дивилися і чекали .
- Залиш нам щось на пам’ять .
Чоловік показав їм порожні руки . Що міг би залишити ? Але люди оточили його і чекали . Тоді цей незнайомець витягнув зі своєї торби ось ці кольорові крейди . Ті самі , якими малював ангелів , квіти , сни .Він розділив ці крейди поміж людьми – шматочок кольорового стержня для кожного .
  Що люди зробили з тими кольоровими крейдочками , я не знаю . Хтось,  можливо, оправив їх у рамку, хтось відніс до музею сучасного мистецтва, а більшість про них просто забула .
  І ось зараз вони у моїй руці . Я кожному з вас дарую по одній крейдочці, щоб ви ними розмалювали свій світ . Вірю у кожного з вас , впевнена , що справитесь із поставленим завданням .Бо кожен – особистість яскрава , неповторна . Саме такої людини , як ви , більше нема і не буде на цій Землі .
Пригадуєте , як В . Симоненко писав про неповторність людини у вірші «Ти знаєш , що ти – людина(учні читають І строфу)

  Пройде не одне тисячоліття , поки людство зрозуміє цю істину і прийме закони , які оберігатимуть дитину – найбільше  наше багатство .
Усім вам відомий вислів Ярослава Мудрого «Раніш закон , а потім благодать»
А основним законом була у Київській Русі «Руська правда»

ІІ . Повідомлення теми і мети виховного заходу
Отож , наш захід буде присвячений правам дитини і обов’язкам у суспільстві .
Певні знання з цієї теми ви маєте  , оскільки в нашій школі був проведений тиждень правових знань .
 Епіграфом стануть такі рядки(див . початок)
Як ви можете їх прокоментувати?

ІІІ . Представлення експертної групи  .
А допомагатимуть нам сьогодні експерти . Вони уважно стежитимуть за  розвитком ваших думок . Тому , коли у вас виникнуть якісь питання , звертайтесь до них за допомогою .

ІV. Ознайомлення з правилами круглого столу .
Щоби наша робота була ефективною , давайте познайомимось із правилами .

        .   Говорити стисло , змістовно
        .   Уважно слухати інших
        .  Бути активним
        .  Чітко виконувати інструкції
        .  Бути позитивним
Чи є у вас суттєві доповнення до вищезазначених правил?
( якщо є , то дописати)


V. Бесіда
Що ж таке право?
    Mи знаємо, що діти мають особливе право на піклування та допомогу з боку держави. Але, на жаль , життя , навчання , здоровя підлітків недостатньо захищені . Чому? Від чого це залежить ?

 У різні епохи неоднаково дивилися на виховання та догляд за дітьми .
Хто може сказати , що робили у Спарті з кволими дітьми?

А у часи кріпацтва?

 І тільки у ХVІІ-ХVІІІ ст.. на дітей починають звертати увагу – шиють одяг , створюють іграшки , пишуть дитячі книги .
А раніше? Дітям було нелегко . Як ви думаєте , чому?

Скажіть , які є документи зараз , що захищають ваші права ?
Учитель звертає увагу учнів на дошку , де записано
        1959 рік – Декларація прав дитини
       1989     - Конвенція ООН про права дитини
      1991     - Закон про охорону дитинства
    Програма президента «Діти України»
Як називається основний закон , де записані права та обов’язки громадян ?
Чому кожен громадянин має добре знати Конституцію і виконувати свої права?

VІ Вправа «Я маю право»     
Кожен , по черзі , має назвати своє ім’я і яке-небудь право .
 1.Право на життя .
2.На ім’я
3 На навчання
4 На медичне обслуговування
5 На любов і піклування з боку батьків і держави
6 На відпочинок
7 Висловлювати власну думку
8 На здорове харчування
9 На інформацію
10 Вибирати віросповідання
11 Користуватися бібліотекою
12 Брати участь у конкурсах , змаганнях
13 Я не можу бути примусово залучена до праці
14 Я не можу бути ображеною чи приниженою
15 Я не можу бути жертвою насильства
16 Маю право на розвиток таланту
Учитель . Зверніть увагу на дошку ( деякі статті Конвенції у малюнках)
                  Про що ще ми не згадали?
 Особлива турбота дітям-інвалідам
Особлива турбота про дітей без сімей
Особлива турбота дітям , що перебувають у конфлікті із законом
Чому держава особливо має піклуватися про дітей , які скоїли злочини?

Зараз я хочу звернутися до експерта- психолога і запитати :
Які права дітей найбільше порушуються і ким ?
Що спонукає підлітків порушувати закон ?    
Василь Богданович попередньо провів дослідження  , тому ми дізнаємось , що учні нашої школи думають з цього приводу . 
(Обговорення результатів)

Коли ви порушуєте права іншої людини, до чого це може призвести?
Куди можна звернутись, коли порушують ваші права?

Колаж « Правові поради молоді»
                      
            Служба у справах неповнолітніх
             Органи опіки і піклування
            Відділи державної адміністрації , що займаються проблемами дітей
            Органи освіти
           Громадські організації
          Кримінальна міліція у справах неповнолітніх
У нашій школі ?
Психолог
Рада з профілактики правопорушень

VІІ . Ознайомлення з обовязками
Права нерозривно пов’язані  з обовязками .
Що таке обовязок ?
Назвіть свої обовязки .
Де зафіксовано права і правила ваші як школярів ?(Статут школи , Правила для учнів)
Ми уже знаємо , що порушення прав веде до відповідальності . А якщо ви не виконуєте свої обовязки , вас покарають ? Ви переступаєте закон? Якого кодексу тоді ви не дотримуєтесь ?(морального)
Що таке мораль ?
Як ви думаєте , що не дає людині здійснювати погані вчинки ?
Що навертає злочинців на правильний шлях? Що є рятівними факторами ?
 (християнські цінності)
VІІІ. Коментування висловів 

ІХ .Робота у групах (розгляд ситуацій)
І група
Ситуація 1
Група однокласників спілкується на перерві . Учень-старшокласник підходить до групи і висуває претензії до вашого однокласника , грубо ображаючи його словами ненормативної лексики . Ваша реакція ? Чи можна собі дозволити принижувати іншу людину ?
 Вчитель права коментує відповіді учнів .
Запитання до експерта : яка саме відповідальність передбачена законом ?
Як можна по-іншому вирішити ситуацію?(експерт-психолог)

ІІ група
Ситуація 2  
Група однолітків збирається на дискотеку . Хтось запропонував випити спиртного і розслабитись цигаркою . Для вас такий стиль поведінки нетиповий . Чи підете ви на компроміс зі своїми принципами , щоб не втратити товариство ?
Чи чемно відмовитесь , нічого не пояснюючи .
Експерти доповнюють .

ІІІ група
Ситуація 3       
Ви повернулись додому дуже пізно( пізніше , ніж дозволено) та й ще  із запахом тютюну . Батьки переживали і чекали на вас  . Ваші пояснення .
Що ви порушили :право чи обов’язок ?
Запитаємо експерта – батька , щоб він висловив свою думку щодо цього .

Х . Релаксація «Дім моєї душі»(під повільну музику)
Заплющіть очі . Візьміть у руку кольорову крейдочку . Зніміть напруження з обличчя , у голові має з’явитись легкий туман . Дихання повільне .Світ стає чарівним , і туман огортає вас . Ви ніби тут  , і ніби вас немає . Уявіть:блакитний туман стелиться біля ваших ніг . Туман підіймається все вище і вище , і ви піднімаєтеся разом з ним . Як гарно навколо . Можна літати або лягти на хмаринку відпочити , або лежати на землі на тому місці , де вам добре . Для когось це галявина , де ростуть квіти . Хтось опиниться високо в горах , де прохолодний туман , де чисте повітря , де відбуваються дива . І на тому місці , що  обрали , ви будуєте дім .Уявно малюєте стіни свого дому , а потім все , що хочете там бачити . А який пейзаж відкриється з вікон дому? Ліс , гори , річка , трава , квіти …Погляньте навкруги , на свій дім .Чи подобається він вам? Збережіть його в пам’яті . Це ваш світ  . Ви- володар цього світу .
 А тепер намагайтеся не забути нічого з того , що ви побачили , і повільно вертайтеся назад .
ХІ .Підсумок
Вправа «мікрофон»
Отже , якщо всі будуть знати свої права і виконувати свої обов’язки , то…(учні продовжують)
Сьогодні ви зробили ще один крок назустріч самому собі , один одному через усвідомлення прав та правил життя . А предметом вашого вдосконалення хай стане настільний малюнок , на якому зображено сонце , а в середині нього – ваш портрет . Коли робите якийсь добрий вчинок , малюєте промінь жовтого кольору , а коли щось погане – замальовуєте його чорним кольором .Так ви старатиметесь ставати кращими .

ХІІ .Домашнє завдання .
Написати лист до себе самого за темою « Вчинок , який змінив моє життя»
 Дякую за змістовну роботу експертам , а також  вам . Бажаю всім успіхів .




Powered by emaze
    

2 коментарі:

  1. Ніякі ІКТ, "мульти-пульти", медіа не навчать і не виховають молоде покоління, не зроблять їх творчими особистостями і патріотами, якщо поруч немає Вчителя. Учителя, який володіє Словом, який бездоганно знає історію свого народу,який любить своїх вихованців і для якого його робота є творчістю...Це Ти, Іванно,"долаючи буденну суєту, твориш ЛЮДИНУ, виховуєш ПАТРІОТА, вчиш відчувати і знаходити КРАСУ, множиш ВІРУ, НАДІЮ, ЛЮБОВ".

    ВідповістиВидалити
  2. Щиро вдячна за теплі слова та підтримку.Так, увесь цей час я творю тільки для моїх найдорожчих учнів, бо по-справжньому відчуваєш насолоду тоді, коли на твоїх очах у дітей розкриваються крила, щоб поринути у безкраї світи шукати своєї долі-щастя. Тож ще доки у душі палає творчий вогник, буду нести свою мрію попри всілякі негаразди, труднощі і терпіння.

    ВідповістиВидалити

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...