___________________________________________________________________
Майстер-клас "Мій Стус"
Інтерактивний плакат
Онлайн-газета
Творчий світ Марії Примаченко та Ліни Костенко
Інфографіка
Публікація в журналі "Дивослово"
Робота з обдарованою молоддю
Друзі-сервіси
Методичні знахідки, що допоможуть у роботі вчителя
Детальніше
____________________________________________________________________
Найскладніший політ
Опис досвіду роботи з реалізації проблеми "Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови і літератури та в позакласній діяльності як шлях до формування національно свідомої особистості".
учителя української мови та літератури
Іванни Петришак
Презентація досвіду роботи
_______________________________________ учителя української мови та літератури
Іванни Петришак
Найскладніший політ by Іванна Петришак
Презентація досвіду роботи
______________________________________________________________________
Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури(доповідь)
Система уроків в 11 класі
за творчістю Ліни Костенко
учителя української мови та літератури Іванни Петришак
Урок 1. "Я вибрала долю собі сама..."(Життєвий і творчий шлях класика української літератури)
Щоби переглянути матеріал,перейдіть на це посилання
_________________________________________________
Урок 2. Музика поезій Ліни Костенко
Урок 3. "Якби знайшлась неопалима книга..."
Урок 4. Невмируща пісня Марусі Чурай
Словотвірне гніздо з елементом само-
у поезії В. Стуса.
Проект учнів 11 класу Великодідушицької СЗОШ І-ІІІ ст.
Переваги мої тутешні:
Для вчителя-словесника
Інтелектуальна гра "Відомий і невідомий Шевченко"
дивіться тут
_________________________________________________
Для класних керівників
Інсценізація легенди про лікарську рослину
у поезії В. Стуса.
Проект учнів 11 класу Великодідушицької СЗОШ І-ІІІ ст.
Переваги мої тутешні:
самота , самозосередження.
Дасть Біг – усе це
відплатиться віршами .
Пошли , Боже , натхнення
на мою стражденну голову .
В . Стус
Якщо читати поезію Василя Стуса, можна помітити, що в його поетичному словнику серед специфічних новотворів переважають слова з початковим «само»: самодосада , самоповернення , самозабуття і т. д. Автор не тільки боровся за збереження самобутнього лексичного складу української мови , а й , спираючись на бездоганне знання рідної та європейських мов , створив цілі гнізда слів , які постають у його віршах як такі , котрі завжди були в нашому вжитку .
Базові слова досліджуваного гнізда з елементом –само належать до пасивної лексики , тобто слова ці рідко вживаються в повсякденному спілкуванні . Вони є індивідуально-авторськими новотворами(оказіоналізмами) . Виникнення таких лексем було зумовлено бажанням назвати образно те чи інше явище , дію, а відтак – краще відтворити бачення світу самим поетом . Ці неологізми залишилися тільки в користуванні В . Стуса , а тим самим характеризують його творчу манеру . Вони мають естетичний вплив на читача , добре відомі широкій аудиторії , хоч і не ввійшли до загальномовного словника . Навряд чи ввійдуть вони в активний запас нашої мови , нашої поезії . Проте в контексті Стусових творів вони сприймаються як щось закономірне , виправдане , увиразнюють думку , роблять її яскравішою , чіткішою .
Про такі неологізми академік Л . Булаховський сказав : « Хай вигадані відповідним художником нові слова залишаються назавжди тільки його словами, хай вони не надходять до активного фонду загальної мови , але там , де їх ужито, вони житимуть своїм повним художньо-естетичним життям ».
Дані слова словотвірного гнізда утворені способом складанням двох основ , крім слів «самота» , «самотність» . Перша частина складних слів –само вказує на скерованість дії другою частиною слова на самого себе , на здійснення чогось без стороннього впливу.
Досліджуючи поезію Василя Стуса , я зауважила , що провідна роль належить словам «самота», «самотність» , «осамотіла». Відзначаються високою частотністю вживання у поезії , більшою словотвірною активністю, вони у СУМові характеризуються широкою сферою вжитку . Їх поет використовує у значенні «без нікого , наодинці» . На відміну від інших слів гнізда ці лексеми утворюють І-ІІ ступені словотворення: самота – самотина – самотній – осамотіла.
Усі вірші , у яких є слова з елементом –само , пронизані темою самоти , яка випливає з природного для розвиненого людського духу відчуття своєї осібності нездоланності духовних бар’єрів і труднощів . Але особливо загострюється вона через несприятливі обставини долі , політичне вигнанство .
У нього самота посилена очужінням України , відчуттям трагічного розходження між собою :
О Боже мій , така мені печаль ,
і самота моя – така безмежна ,
нема – Вітчизни .
У вірші « О Боже , тиші дай» поет вживає слова « самоокупація» , «самотерзання» , ними передає хвилини слабкості , розчарування. Це віддієслівні іменники , утворені за допомогою суфіксів –ння , –ття.
Наступне слово гнізда – самозамкнений. Лексичне значення його - «відірваний від світу :
Очужілий в своєму тілі
і самозамкнений у тьмущій тьмі я жив.
Дане слово підкреслює замкненість поета у самому собі .
І , можливо , від цієї самозамкненості з’явилось нове слово – самодосада , синонімом якого є «відчай» - розчарування в самому собі . Воно вносить філософський зміст у поезію :
Немов курець , що цілив просто в смерть ,
але не влучив , бо занадто прагнучи ,
змістив бажанням вертикальний лет ,
аби гордливо небуття відтрутило.
Чи в мить крутого самопочезання
він надто пильно стежив шлях утрат .
Лиш так його спотворило дерзання
тим виразом вибагливих жалів ,
самодосад , стеребленої волі
і отворами поглядів очужілих ,
що він навік лишився під собою
для пробування , нижчого за смерть.
Слово «самопочезання» також підсилює зміст цих рядків . Означає воно – відшукати початкову сутність і свідчить про те , що В . Стус не зміг віднайти самого себе .
Неодноразово зустрічається слово «самозабуття» . Тлумачний словник української мови подає 2 значення цього слова : 1) стан забуття себе , своїх турбот , думок , переживань ;2) добровільна відмова від своїх особистих інтересів в ім’я кого , чого-небудь , самопожертва . У Стусових творах це слово вживається із другим лексичним значенням .
Частотністю вживання відзначаються слова «самовороття» , «самоповернен-
ня» :
Мов лелека, прозорою сльозою
своєю тінню , власним небуттям
я відчуваю власну смерть живою ,
як і загибель , - самовороттям.
У поезії « В мені уже народжується Бог» ужито слово»самоспалення» (добровільне спалення себе як вияв протесту):
Благослови мене , блаженна мить –
раптове самоспалення і вічне
навернення до тіла . Проминання
і входження зненацька – в сто світів .
Бо не живу у жодному . Лише перебуваю ,
мов на гостині .
Великі стилістичні можливості мають власні назви . Єдине слово даного гнізда – Самовидець, уживається із значенням «той , хто був безпосереднім свідком , спостерігачем якої-небудь події» ( « За літописом Самовидця»)
Дослідження показало, що потенційна продуктивність вихідних слів різноманітна . Твірна база слів із –само у сучасній українській мові зросла і продовжує збільшуватися, що підтверджується появою великої кількості новоутворень. Незважаючи на розгалужену семантичну структуру слів з елементом само- на всіх етапах розвитку гнізда , похідні в ньому пов’язані , як правило , за допомогою основного значення – «самотність» .
________________________________________________________Для вчителя-словесника
Інтелектуальна гра "Відомий і невідомий Шевченко"
дивіться тут
_________________________________________________
Для класних керівників
Інсценізація легенди про лікарську рослину
(за твором Л . Павленка «Загадкові Діви»)
переглянути можна тут
___________________________________________________
"Найголовніше у моєму житті - це любов до дітей".
В. Сухомлинський
Педагогічна спадщина В.Сухомлинського
___________________________________________________
"Найголовніше у моєму житті - це любов до дітей".
В. Сухомлинський
Педагогічна спадщина В.Сухомлинського
Є. Ярошинська "Перекинчики".
Матеріал для керівника драмгуртка
читати тут
________________________________________________________________
Конспект виховної години
Тема. Мої права та мої обов’язки .Через усвідомлення прав і обов’язків до правової свідомості.
Мета : виявити , яким є рівень знань учнів щодо законодавства України з прав дитини , Конвенції ООН про права дитини, відповідальності неповнолітніх; сприяти формуванню правового світогляду, допомогти підліткам у вирішенні життєвих проблем, розвивати творчу та соціальну активність.
Очікувані результати : знатимуть досконало права дітей, які проголошені Конвенцією ООН ;зможуть визначити різницю між правами та обов’язками; усвідомлюватимуть свою відповідальність перед законом .
Форма проведення : круглий стіл
Атрибути : кольорові крейдочки , епіграф , вислови видатних діячів , Констуція України , Конвенція ООН про права дитини , статті Конвенції у малюнках , записи основних дат на дошці , основні правила роботи, «Руська правда» Ярослава Мудрого(ілюстрація), колаж "Правові поради молоді».
Експертна група: психолог, вчитель правознавства, голова батьківського комітету .
Епіграф Мораль і право . Право і закон –
Рушійні сили для життя людини .
А їх знання надасть нам добрий тон
І розвиток держави – України .
Вислови. Не кажи і не роби нічого поганого навіть тоді , коли ти наодинці з собою . Учись більше соромитись самого себе , ніж інших .
Демокріт
Поведінка – це дзеркало , у якому кожен показує своє обличчя .
Гете
Працюй над очищенням своїх думок . Якщо у тебе не буде поганих думок , не буде і поганих учинків .
Конфуцій
Хід заняття
І . Вступ
Розповідь притчі «Кольорові крейдочки»
Ніхто не пам’ятав , коли той чоловік з’явився у місті . Здавалося , що був там завжди – на хіднику вельми залюдненої вулиці , де розмістилося багато крамниць , ресторанів , кінотеатрів , де увечері любили прогулюватися міщани, де призначали побачення закохані .
Він сидів на колінах і кольоровими крейдочками вимальовував аегелів ,дивовижні образи ,усміхнених дітей , розквітлі квіти і – мрії про свободу .
З часом мешканці звикли до того чоловіка . Хтось кидав йому монету , а хтось затримувався і розмовляв із ним . Вони розповідали йому про свої клопоти . Чоловік уважно все вислуховував , але говорив мало . Та одного дня став збирати речі . Усі зібралися навколо нього і дивилися . дивилися і чекали .
- Залиш нам щось на пам’ять .
Чоловік показав їм порожні руки . Що міг би залишити ? Але люди оточили його і чекали . Тоді цей незнайомець витягнув зі своєї торби ось ці кольорові крейди . Ті самі , якими малював ангелів , квіти , сни .Він розділив ці крейди поміж людьми – шматочок кольорового стержня для кожного .
Що люди зробили з тими кольоровими крейдочками , я не знаю . Хтось, можливо, оправив їх у рамку, хтось відніс до музею сучасного мистецтва, а більшість про них просто забула .
І ось зараз вони у моїй руці . Я кожному з вас дарую по одній крейдочці, щоб ви ними розмалювали свій світ . Вірю у кожного з вас , впевнена , що справитесь із поставленим завданням .Бо кожен – особистість яскрава , неповторна . Саме такої людини , як ви , більше нема і не буде на цій Землі .
Пригадуєте , як В . Симоненко писав про неповторність людини у вірші «Ти знаєш , що ти – людина?» (учні читають І строфу)
Пройде не одне тисячоліття , поки людство зрозуміє цю істину і прийме закони , які оберігатимуть дитину – найбільше наше багатство .
Усім вам відомий вислів Ярослава Мудрого «Раніш закон , а потім благодать»
А основним законом була у Київській Русі «Руська правда»
ІІ . Повідомлення теми і мети виховного заходу
Отож , наш захід буде присвячений правам дитини і обов’язкам у суспільстві .
Певні знання з цієї теми ви маєте , оскільки в нашій школі був проведений тиждень правових знань .
Епіграфом стануть такі рядки(див . початок)
Як ви можете їх прокоментувати?
ІІІ . Представлення експертної групи .
А допомагатимуть нам сьогодні експерти . Вони уважно стежитимуть за розвитком ваших думок . Тому , коли у вас виникнуть якісь питання , звертайтесь до них за допомогою .
ІV. Ознайомлення з правилами круглого столу .
Щоби наша робота була ефективною , давайте познайомимось із правилами .
. Говорити стисло , змістовно
. Уважно слухати інших
. Бути активним
. Чітко виконувати інструкції
. Бути позитивним
Чи є у вас суттєві доповнення до вищезазначених правил?
( якщо є , то дописати)
V. Бесіда
Що ж таке право?
Mи знаємо, що діти мають особливе право на піклування та допомогу з боку держави. Але, на жаль , життя , навчання , здоров’я підлітків недостатньо захищені . Чому? Від чого це залежить ?
У різні епохи неоднаково дивилися на виховання та догляд за дітьми .
Хто може сказати , що робили у Спарті з кволими дітьми?
А у часи кріпацтва?
І тільки у ХVІІ-ХVІІІ ст.. на дітей починають звертати увагу – шиють одяг , створюють іграшки , пишуть дитячі книги .
А раніше? Дітям було нелегко . Як ви думаєте , чому?
Скажіть , які є документи зараз , що захищають ваші права ?
Учитель звертає увагу учнів на дошку , де записано
1959 рік – Декларація прав дитини
1989 - Конвенція ООН про права дитини
1991 - Закон про охорону дитинства
Програма президента «Діти України»
Як називається основний закон , де записані права та обов’язки громадян ?
Чому кожен громадянин має добре знати Конституцію і виконувати свої права?
VІ Вправа «Я маю право»
Кожен , по черзі , має назвати своє ім’я і яке-небудь право .
1.Право на життя .
2.На ім’я
3 На навчання
4 На медичне обслуговування
5 На любов і піклування з боку батьків і держави
6 На відпочинок
7 Висловлювати власну думку
8 На здорове харчування
9 На інформацію
10 Вибирати віросповідання
11 Користуватися бібліотекою
12 Брати участь у конкурсах , змаганнях
13 Я не можу бути примусово залучена до праці
14 Я не можу бути ображеною чи приниженою
15 Я не можу бути жертвою насильства
16 Маю право на розвиток таланту
Учитель . Зверніть увагу на дошку ( деякі статті Конвенції у малюнках)
Про що ще ми не згадали?
Особлива турбота дітям-інвалідам
Особлива турбота про дітей без сімей
Особлива турбота дітям , що перебувають у конфлікті із законом
Чому держава особливо має піклуватися про дітей , які скоїли злочини?
Зараз я хочу звернутися до експерта- психолога і запитати :
Які права дітей найбільше порушуються і ким ?
Що спонукає підлітків порушувати закон ?
Василь Богданович попередньо провів дослідження , тому ми дізнаємось , що учні нашої школи думають з цього приводу .
(Обговорення результатів)
Коли ви порушуєте права іншої людини, до чого це може призвести?
Куди можна звернутись, коли порушують ваші права?
Колаж « Правові поради молоді»
Служба у справах неповнолітніх
Органи опіки і піклування
Відділи державної адміністрації , що займаються проблемами дітей
Органи освіти
Громадські організації
Кримінальна міліція у справах неповнолітніх
У нашій школі ?
Психолог
Рада з профілактики правопорушень
VІІ . Ознайомлення з обов’язками
Права нерозривно пов’язані з обов’язками .
Що таке обов’язок ?
Назвіть свої обов’язки .
Де зафіксовано права і правила ваші як школярів ?(Статут школи , Правила для учнів)
Ми уже знаємо , що порушення прав веде до відповідальності . А якщо ви не виконуєте свої обов’язки , вас покарають ? Ви переступаєте закон? Якого кодексу тоді ви не дотримуєтесь ?(морального)
Що таке мораль ?
Як ви думаєте , що не дає людині здійснювати погані вчинки ?
Що навертає злочинців на правильний шлях? Що є рятівними факторами ?
(християнські цінності)
VІІІ. Коментування висловів
ІХ .Робота у групах (розгляд ситуацій)
І група
Ситуація 1
Група однокласників спілкується на перерві . Учень-старшокласник підходить до групи і висуває претензії до вашого однокласника , грубо ображаючи його словами ненормативної лексики . Ваша реакція ? Чи можна собі дозволити принижувати іншу людину ?
Вчитель права коментує відповіді учнів .
Запитання до експерта : яка саме відповідальність передбачена законом ?
Як можна по-іншому вирішити ситуацію?(експерт-психолог)
ІІ група
Ситуація 2
Група однолітків збирається на дискотеку . Хтось запропонував випити спиртного і розслабитись цигаркою . Для вас такий стиль поведінки нетиповий . Чи підете ви на компроміс зі своїми принципами , щоб не втратити товариство ?
Чи чемно відмовитесь , нічого не пояснюючи .
Експерти доповнюють .
ІІІ група
Ситуація 3
Ви повернулись додому дуже пізно( пізніше , ніж дозволено) та й ще із запахом тютюну . Батьки переживали і чекали на вас . Ваші пояснення .
Що ви порушили :право чи обов’язок ?
Запитаємо експерта – батька , щоб він висловив свою думку щодо цього .
Х . Релаксація «Дім моєї душі»(під повільну музику)
Заплющіть очі . Візьміть у руку кольорову крейдочку . Зніміть напруження з обличчя , у голові має з’явитись легкий туман . Дихання повільне .Світ стає чарівним , і туман огортає вас . Ви ніби тут , і ніби вас немає . Уявіть:блакитний туман стелиться біля ваших ніг . Туман підіймається все вище і вище , і ви піднімаєтеся разом з ним . Як гарно навколо . Можна літати або лягти на хмаринку відпочити , або лежати на землі на тому місці , де вам добре . Для когось це галявина , де ростуть квіти . Хтось опиниться високо в горах , де прохолодний туман , де чисте повітря , де відбуваються дива . І на тому місці , що обрали , ви будуєте дім .Уявно малюєте стіни свого дому , а потім все , що хочете там бачити . А який пейзаж відкриється з вікон дому? Ліс , гори , річка , трава , квіти …Погляньте навкруги , на свій дім .Чи подобається він вам? Збережіть його в пам’яті . Це ваш світ . Ви- володар цього світу .
А тепер намагайтеся не забути нічого з того , що ви побачили , і повільно вертайтеся назад .
ХІ .Підсумок
Вправа «мікрофон»
Отже , якщо всі будуть знати свої права і виконувати свої обов’язки , то…(учні продовжують)
Сьогодні ви зробили ще один крок назустріч самому собі , один одному через усвідомлення прав та правил життя . А предметом вашого вдосконалення хай стане настільний малюнок , на якому зображено сонце , а в середині нього – ваш портрет . Коли робите якийсь добрий вчинок , малюєте промінь жовтого кольору , а коли щось погане – замальовуєте його чорним кольором .Так ви старатиметесь ставати кращими .
ХІІ .Домашнє завдання .
Написати лист до себе самого за темою « Вчинок , який змінив моє життя»
Дякую за змістовну роботу експертам , а також вам . Бажаю всім успіхів .
Ніякі ІКТ, "мульти-пульти", медіа не навчать і не виховають молоде покоління, не зроблять їх творчими особистостями і патріотами, якщо поруч немає Вчителя. Учителя, який володіє Словом, який бездоганно знає історію свого народу,який любить своїх вихованців і для якого його робота є творчістю...Це Ти, Іванно,"долаючи буденну суєту, твориш ЛЮДИНУ, виховуєш ПАТРІОТА, вчиш відчувати і знаходити КРАСУ, множиш ВІРУ, НАДІЮ, ЛЮБОВ".
ВідповістиВидалитиЩиро вдячна за теплі слова та підтримку.Так, увесь цей час я творю тільки для моїх найдорожчих учнів, бо по-справжньому відчуваєш насолоду тоді, коли на твоїх очах у дітей розкриваються крила, щоб поринути у безкраї світи шукати своєї долі-щастя. Тож ще доки у душі палає творчий вогник, буду нести свою мрію попри всілякі негаразди, труднощі і терпіння.
ВідповістиВидалити